اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
1- جدایی ناپذیری ارزشیابی از فرایند یاددهی ـ یادگیری
ارزشیابی دانشآموزان باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی – یادگیری ونه به عنوان نقطهی پایانی آن تلقی شود .
2-استفاده از نتایج ارزشیابی در بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری و اصلاح برنامهها وروشها
هدف غایی ارزشیابی ، اصلاح وبهبود فرآیند یاددهی _ یادگیری است ونتایج ارزشیابیها باید در اصلاح برنامهها وروشها مورد استفاده قرار گیرد.
3-هماهنگی میان هدفها، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و فرایند ارزشیابی
درارزشیابی باید تناسب و هماهنگی بین هدفها، محتوا و روشهای یاددهی-یادگیری مربوط به هر درس مورد توجه قرار گیرد.
4-توجه به آمادگی دانشآموزان
در طراحی و اجرای انواع برنامههای ارزشیابی باید به آمادگیهای جسمی ، عقلی ، عاطفی و روانی دانشآموزان توجه شود.
5- توجه به رشد همه جانبهی دانشآموزان